Groep 6

Starters- of beginnersgroep

 

Elk jaar start er een groep in april en in oktober. Binnen een half jaar lukt het de meesten de 10 km zonder te wandelen uit te lopen. Slechts enkelen, meestal als gevolg van een blessure, blijven nog een tijdje in de beginnersgroep. Al meer dan tien jaar ben ik hoofdtrainer van de beginners. Momenteel geef ik uitsluitend op de maandag training aan de beginnersgroep. Op de woensdag wordt de training door een andere trainer verzorgd.

De beginnersgroep is behalve voor nieuwelingen, ook bestemd voor leden die een tijdje geblesseerd zijn geweest en proberen weer op het oude niveau terug te komen. Afhankelijk van het tijdstip waarop deze leden aansluiten bij de groep, wordt de kern voor de revaliderende leden aangepast. Meestal blijft men dan de rest van de periode in de beginnersgroep lopen.

De trainingen bestaan uit een uitgebreide warming-up inclusief dynamische-, balans-, coördinatie- en na een aantal weken ook uit krachtoefeningen. Daarnaast maakt loopscholing een vast onderdeel uit van de warming-up.

De eerste drie maanden bestaat de kern uit minutenloopjes, die wekelijks worden uitgebreid. Na drie maanden krijgt de groep interval- op de maandag en duurtraining op de woensdag. Daarnaast wordt de groep geadviseerd één keer in de week voor zichzelf te lopen.

Prioriteit van de beginnersgroep is heel blijven en plezier krijgen in het hardlopen. Wanneer leden een tijdje niet op de training komen, wordt er contact met ze opgenomen. Meestal zien we ze dan weer terug op de training.

De groep, waarmee in oktober wordt gestart, bereiden wij voor op de Klap tot Klaploop, terwijl de voorjaarsgroep zich richt op de Run van Winschoten of de Schutrupsrun in Exloo.

Via de site van de Runners en via de media wordt de start van een nieuwe groep   bekend gemaakt.

Jan Prummel, hoofdtrainer groep 6

Meer weten over deze groep? Stuur een mail naar Jan Prummel (jprummel67@gmail.com

Trainingen overzicht